آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
دریافت مالیات ۲۵ درصدی از سهام شایعه است - مرجع مشاوران مالیاتی ایران | آموزش مالیات | ارزش افزوده | اظهارنامه مالیاتی | مشاوره مالیاتی | مالیات
ارائه مدلی برای پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی از منظر مودیان مالیاتی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵
رئیس‌جمهور قانون اصلاح ماده «۸۶» قانون مالیات‌های مستقیم را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
۱۳۹۶/۰۵/۲۵

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت: کسب مالیات ۲۵ درصدی از سهامدارانی که در معاملات خود سود کرده‌اند، صحت ندارد.

به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن خدابخش گفت: هدف سازمان اساساً مخالف این شایعات است. سازمان به دنبال این است که افرادی که در معاملات ضرر می کنند معاف از پرداخت مالیات باشند.

وی با بیان اینکه از ۱.۵۵ درصد هزینه معاملات سهام،  نیم درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است، اظهار داشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیان ده زیاد می داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود.

خدابخش در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری ها به گونه ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام گیرد و همه این صحبت ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می زند.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف نیم درصد مالیات مقطوع از معاملات زیان ده است، گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان ۰.۵ درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات ۰.۵ درصد در زمان فروش است.

خدابخش با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات ۲۵ درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ ۲۵ درصد پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

میثم بهلول بندی
میثم بهلول بندی
-بیش از ده سال سابقه کار در ادارات امور مالیاتی کشور -فارغ التحصیل دانشکده وزارت امور اقتصاد و دارایی -نویسنده،مدرس و مشاور مالیاتی

دیدگاه ها بسته شده است

×

سلام

× سوالی داری؟چت با واتساپ