آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
از سوی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص مطالبه مالیات برای اندوخته‌ها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات، ابطال شد - مرجع مشاوران مالیاتی ایران | آموزش مالیات | ارزش افزوده | اظهارنامه مالیاتی | مشاوره مالیاتی | مالیات

از سوی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص مطالبه مالیات برای اندوخته‌ها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات، ابطال شد

اطلاعات ۱۰۰ میلیون حساب بانکی مردم در راه سازمان مالیاتی/ حسابرسی مبتنی بر ریسک کلید خورد.
۱۳۹۶/۰۶/۱۲
موفقیت مرجع در صدور رای هیئت حل اختلاف مالیاتی
۱۳۹۶/۰۶/۱۲

 به گزارش مرجع مشاوران مالیاتی ایران بر اساس رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص مطالبه مالیات برای اندوخته‌ها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات، ابطال شد. گفتنی است، کل مالیات مصوب اشخاص حقوقی در سال جاری ۳۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در بخشنامه سازمان امور مالیاتی که به امضای رئیس این سازمان رسیده آمده است، نظر به اینکه در خصوص احتساب یا عدم احتساب اندوخته‌ها و مانده سود سنواتی حاصل از منابع معاف از مالیات در مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی ابهاماتی مطرح گردیده است. لذا به منظور رفع ابهام و ایجاد وحدت رویه موارد زیر یادآور می‌گردد:

۱- بنا به صراحت ماده ۱۱۵ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ ماخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل می‌شوند ارزش دارایی شخص حقوقی پس از کسر بدهیها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است، خواهد بود.

۲- از آنجا که اندوخته ها و مانده سودهای ایجاد شوده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات در حکم اندوخته ها و سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است، تلقی نمی گردد.

بنابراین اندوخته ها و سودهای مزبور قابل کسر از ارزش دارایی های اشخاص حقوقی منحله در رسیدگی به مالیات آخرین دوره عملیاتی آنها ( دوره انحلال ) نخواهد بود.”

رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در ادامه قابل مشاهده است.

در ماده ۱۱۵ قانون مالیاتهای مستقیم مقرر شده است که ماخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل می شوند ارزش دارایی شخص حقوقی است منهای بدهیها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است.

نظر به اینکه در بخشنامه مورد اعتراض مقرر شده برای اندوخته‌ها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات، مالیات مطالبه شود، مغایر ماده ۱۱۵ قانون یاد شده است؛ بخشنامه مذکور مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

سال گذشته ۵٫۵ درصد کل مالیات وصولی از طریق بنگاههای دولتی کسب شده است. بر اساس قانون بودجه سال ۹۶، تا پایان سال بایستی ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات از اشخاص حقوقی وصول شود که سهم اشخاص حقوقی دولتی ۱۳هزار میلیارد تومان و سهم مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی ۲۳هزار میلیارد تومان می‌باشد.

میثم بهلول بندی
میثم بهلول بندی
-بیش از ده سال سابقه کار در ادارات امور مالیاتی کشور -فارغ التحصیل دانشکده وزارت امور اقتصاد و دارایی -نویسنده،مدرس و مشاور مالیاتی

دیدگاه ها بسته شده است

×

سلام

× سوالی داری؟چت با واتساپ